06.11.2017
Jana Kodymová DiS.

Žákovské parlamenty podruhé jednaly na radnici

V červnu se sešly poprvé, aby se poznaly. V listopadu se viděly znova. Řeč je o zástupcích žákovských parlamentů libereckých základních škol. Jejich delegace jednaly ve středu v prostorách zasedací místnosti historické radnice. Diskusi vedl náměstek pro školství, sociální věci a kulturu Ivan Langr.

„Je mým cílem, aby na každé naší základní škole zasedal žákovský parlament, protože účast dětí aspoň na části rozhodování považuji za důležitou nejen z pohledu školy samotné, ale i ze širších souvislostí budování a zvyšování kvality demokracie a jejích procesů. Žákovské parlamenty již pracují na 13 z 20 našich běžných ZŠ, na dalších 4 jsou ve stavu příprav,“ uvedl náměstek Ivan Langr s tím, že město vytyčilo v roce 2016 fungování žákovské samosprávy jako jeden ze střednědobých cílů zvyšování kvality vzdělávání na ZŠ.

První setkání parlamentů proběhlo ve středu 7. června na liberecké radnici. To druhé, podstatně sebevědomější, proběhlo ve středu 1. listopadu. Parlamenty si samy vybraly dvě ze šesti nabízených témat, která společně řešily. Šlo o témata Žák a učitel – lze vylepšit jejich vzájemnou komunikaci? A Veřejné prostranství – co mu chybí a čeho je nadbytek?

V roli komentátora žákovských nápadů se představil dr. Jan Šolc, filozof, pedagog a poradce prezidenta Václava Havla.

Nápad, aby parlamenty z jednotlivých libereckých základních škol mohly zasedat společně a navzájem se tak od sebe inspirovat, vzešel přímo od náměstka Ivana Langra.

Je strašně důležité, aby jednotlivé parlamenty komunikovaly i navzájem mezi sebou, sdílely dobrou praxi, inspirovaly se. Zároveň se tak otvírá další prostor pro zvyšování dovedností dětí v oblasti pečlivé přípravy jednotlivých témat, jejich řešení, veřejné prezentace před ostatními i v následné diskuzi. Zdá se to být velmi jednoduché, ale pro děti do 14 či 15 let je to mimořádně obtížný výkon,“ popisuje náměstek Ivan Langr.

Setkání se zúčastnili zástupci z libereckých základních škol a zástupci již fungujících parlamentů. Na některých školách mají žákovské parlamenty dlouholetou tradici, pravidelně zasedají a mohou se pochlubit několika úspěšně realizovanými projekty.
„Tato setkání bych chtěl pořádat na radnici alespoň dvakrát do roka. Chceme řešit jak témata školní, kterým se parlamenty obvykle věnují, tak i témata celoměstská, obecnější. Například vylepšení některých zákoutí našich škol, dětská hřiště, parky a zábavní prvky a podobně,“ dodal Ivan Langr.

 

Nastavení cookies