21.03.2018
Pavel Chmelík

Dopravní podnik, odvolávání, parovody a legendární Jizerská 50

 

Zákulisní změny v dopravním podniku neprošly
Vedení města se pokusilo v lednu 2018 protlačit na zastupitelstvu zásadní změny v řízení dopravního podniku. Záměr vedení města svěřit dopravní podnik s majetkem v hodnotě jedné miliardy Kč a ročním obratem půl miliardy Kč třem zcela neznámým osobám Starostové zablokolovali. Liberecká koalice Změny a ANO totiž dříve slibovala, že na placená místa ve vedení městských společností půjdou odborníci vybráni v otevřeném výběrovém řízení, nikoliv na základě nějakých politických a zákulisních dohod.

Starostové také nepodpořili záměr zastavit rekonstrukci tramvajové linky Liberec–Jablonec. Podle zastupitelů za Starosty je nutno s městem Jablonec dohodnout společné financování rekonstrukce této tramvajové linky a dohodnout budoucí financování jejího provozu.

Z plánu Změny o odvolání primátora se stala fraška
Změna pro Liberec avizovala, že bude na únorovém zastupitelstvu navrhovat odvolání primátora Tibora Batthyányho. V případě takového návrhu se ovšem chystalo i odvolání Jana Korytáře. Ten se nakonec odvolávání zalekl a svůj záměr stáhl. Vše nakonec skončilo jen slovní přestřelkou a mediálními útoky, kterými se Změna p. L. pokouší zakrýt svoje neúspěchy a hodit je na primátora.

Nákup areálu autobusového nádraží Starostové podpořili
Zastupitelé za Starosty pro Liberecký kraj svými hlasy umožnili nákup areálu autobusového nádraží do majetku města. Jedná se o plochu asi 10 tisíc metrů čtverečních a město zaplatí za pozemky včetně vybavení areálu 20,5 mil. Kč. Současně Starostové odmítli výkup 17 buněk za 3 mil. Kč, které dnes tvoří provizorní budovu pro prodej jízdenek. Požadavkem Starostů je nyní přepracování plánovaného projektu terminálu a parkovacího domu, který kritizují od samého počátku. Vadí jim zejména zmanipulovaná architektonická soutěž a to, že vybraný návrh nesplňuje základní podmínku – tj. soulad s územním plánem.

Parovody zůstanou v Liberci dalších 10 let
Zhruba 5 milionů Kč vynaložilo město Liberec na vedení právních sporů s teplárnou. Spory vyvolané náměstkem Korytářem tak zbytečně oddálily o 2 roky zahájení modernizace parovodu do Ruprechtic. Pro ukončení sporů muselo město Liberec navíc v lednu 2018 smluvně garantovat teplárně dalších 10 let neodpojování a odmítání jakýchkoli snah žadatelů o přechod na levnější plynové vytápění. Teplárnou přislíbená cena 650 Kč/GJ bohužel zametla pod koberec jeden z hlavních problémů parovodů, na který Starostové od počátku ukazují. Tím je požadavek odpojení těch neztrátovějších částí parovodů, které zvyšují cenu všem zákazníkům v Liberci. Např. jen na parovodu od Poštovního náměstí do Vratislavic je roční ztráta tepla za 20 mil. Kč, přitom na jeho konci ve Vratislavicích se prodá teplo jen za 12 mil. Kč. Každý zákazník teplárny, ať už v Rochlicích, Pavlovicích, nebo Králově Háji, tak zbytečně doplácí ze svého ročně minimálně 1500 Kč na tyto ztráty. Doplácejí na to paradoxně i obyvatelé Vratislavic, kteří by mohli vytápět domovy daleko levněji prostřednictvím obyčejných domovních kotelen.

Něco pozitivního na závěr: legendární Jizerská 50
V polovině února se na start 51. ročníku legendární Jizerské 50 postavilo čtyři a půl tisíce závodníků. Byť se závod koná v sousední obci Bedřichov, tak Liberečáci jej mají za vlastní srdeční a citovou záležitost. Nutno říci, že organizátoři J50 v tomto roce dosáhli zřejmě absolutní špičky v kvalitě tratí i organizaci závodu. O kvalitu tratí se postarala společnost Jizerská, o.p.s., která v posledních letech získala finanční pomoc z fondů EU na pořízení třech roleb. Jakožto člen správní rady Jizerské, o.p.s., bych si bez nich přípravu tratí jen těžko dokázal představit. Všechny jsme pořídili postupně z programu česko-polské přeshraniční spolupráce. Ta nejnovější rolba zn. PistenBully 100 přijela do Bedřichova teprve před třemi měsíci a měla by sloužit alespoň dalších deset let. 

Nastavení cookies