28.04.2013
Jan Král

Kolektivní hra prohlubuje u autistického dítěte také vztahy v rodině

Nové metody, které používá pro rozvíjení dovedností zdravotně postižených dětí Středisko pro ranou péči Liberec, o. p. s., představily její pracovnice primátorce města Martině Rosenbergové.

Cílem Střediska pro ranou péči Liberec je pomoci rodinám, které se starají o dítě s těžkým zdravotním postižením, aby jejich potomek mohl žít a vyrůstat doma se svými nejbližšími, a nemusel jít do ústavu. Poradkyně a další odborníci centra podporují vývoj handicapovaného dítěte, poskytují odborné konzultace rodičům a provázejí je při výchově. Do her přitom zapojují celou rodinu, a tím posilují vztahy mezi zdravotně postiženým dítětem a jeho sourozenci i rodiči.

S tím, co všechno se dá například s autistickým dítětem nebo s dítětem se zrakovými vadami dělat, seznámily pracovnice střediska primátorku města Liberce Martinu Rosenbergovou.

„Jako maminka postiženého dítěte považuji tuto pomoc a podporu za velice důležitou. Zajímají mne metody, které se při práci s handicapovaným dítětem používají dnes v porovnání s tím, jak vypadaly před lety. Sama vím, že vychovávat zdravotně postižené dítě není pro jeho rodiče jednoduché. O to víc si vážím všech, kteří pro vývoj postižených dětí tolik dělají a pomáhají tak i jejich rodinám,“ řekla primátorka.

Pracovnice Střediska pro ranou péči, které pomáhá dětem od věku několika měsíců do sedmi let, představily primátorce například, jak využívají pro komunikaci se zdravotně postiženými muzikoterapii. Předvedly i další metody, třeba program na funkční vyšetření zraku a program pro děti s poruchou autistického spektra. Nácviky sociálních dovedností používají u dětí už od tří let. Všechny prvotní testy přitom pro lepší vyhodnocení natáčejí na video.

„Přibližně 80 procent dětí, o které se staráme, trpí těžkým kombinovaným postižením. Handicapovaných dětí přibývá, hlavně rodin s autistickým dítětem. Budeme proto zvyšovat naši kapacitu ze stovky na sto padesát rodin,“ vysvětlila ředitelka střediska Alexandra Bečvářová. „Naše programy jsou hodně zaměřeny na rozvoj hry. Například u autistického dítěte je důležité, aby se naučilo hrát si i s dalšími dětmi, a tak s nimi navazovalo vztahy,“ dodala.

Počátky rané péče spadají do roku 1989. Nyní v České republice působí tři samostatná střediska, v Praze, Plzni a Liberci.

Text: Zuzana Minstrová, foto: Jan Král

Nastavení cookies