08.03.2013
Jan Král

Audit: Smlouva s BusLinem je pro liberecký dopravní podnik výhodná

Liberecký dopravní podnik na smlouvě se semilským dopravcem BusLine neprodělává. K takovému závěru dospěla odborná firma, která ekonomickou výhodnost smlouvy kontrolovala. Smluvní vztah už vloni posuzoval i antimonopolní úřad a žádné chyby nenašel.

Výsledky smluvních vztahů DPMLJ, a.s. a BusLine a.s.

Zadání auditu

Audit byl proveden auditorskou společností FINAUDIT s.r.o. v intencích dokumentu Zadání auditu, vydaného ředitelem zadavatele (dále též „DPMLJ“, nebo „společnost“) dne 12. října 2012. V souladu s tímto zadáním se audit zaměřil především na následující otázky:

  1. Posouzení ekonomické výhodnosti smluvních vztahů mezi DPMLJ a společností BusLine a.s., porovnání s podmínkami obdobných smluv v hromadné dopravě, dopad těchto smluvních vztahů na strategický rozvoj DPMLJ.
  2. Posouzení ekonomické výhodnosti uzavření smlouvy o zajištění výkonu závazků veřejné služby v hromadné dopravě ze dne 2. 12. 2009 bez výběrového řízení, možnost výběru jiného dodavatele než BusLine, ekonomické dopady absence výběrového řízení.
  3. Posouzení, zda smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine představují vyváděni majetku z DPMLJ do BusLine, tedy zda DPMLJ poskytuje BusLine plnění bez adekvátního protiplnění.
  4. Posouzení, zda smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine vedou k neschopnosti nebo oslabení schopnosti DPMLJ zajišťovat dopravní obslužnost.
  5. Existují na základě zpracovaných analýz, viz body 1 — 4, nějaká konkrétní doporučená opatření? Pokud ano, tak jaká?

Stručné shrnutí závěrů auditu

Odpověď na otázku č. 1: Pro posouzení ekonomické výhodnosti smlouvy o zajištění výkonu závazků veřejné služby byl zpracován „MODEL“, jehož cílem byl propočet předpokládaných nákladů na jednotlivé položky Výkazu nákladů a tržeb z přepravní činnosti v autobusové dopravě celkem a také na 1 ujetý „nákladový“ km za situace, kdy by DPMLJ zajišťoval tuto veřejnou službu v plném rozsahu samostatně. Dále byly zpracovány varianty tzv. modifikovaných variabilních nákladů, včetně jejich porovnání se sazbami fakturovanými společností BusLine. Kromě toho jsme pro orientační porovnání sazeb uplatňovaných společností BusLine (43,60 v Liberci a 46,30 v Jablonci nad Nisou) získali z dostupných veřejných zdrojů informace o nákladech na 1 km (DP České Budějovice – předpoklad na rok 2012 u autobusové přepravy 60,62 Kč). U varianty celkových nákladů nelze v žádném případě popřít tu skutečnost, že snižování počtu ujetých km znamená z pohledu DPMLJ nárůst nákladů na 1 km zejména z důvodu fixního charakteru některých nákladových položek. Přestože nelze hovořit o zcela přesných hodnotách výpočtů v MODELECH (jde o kvalifikované předpoklady) konstatujeme, že i přes vyčíslený efekt 8.661,2 tis. Kč (varianta celkových nákladů) by jeho případná realizace pro DPMLJ nebyla výhodná. Zajištění plnění závazku veřejné služby v plné míře z vlastních zdrojů předpokládá rozsáhlou investici do nových BUS v odhadované výši 225.400 tis. Kč, jejíž návratnost by dosahovala 26 let. Souvisejícím negativním faktorem by byl nárůst zadluženosti DPMLJ a dopad na běžnou likviditu společnosti (viz také níže uvedená poznámka). V případě varianty modifikovaných variabilních nákladů byly tyto upraveny o odpisy a režijní náklady, které souvisí s nutnou investicí do nových BUS jak v lokalitě LBC, tak i lokalitě JBC. V návaznosti na provedené výpočty včetně vyhodnocení varianty modifikovaných variabilních nákladů konstatujeme rovněž její nevýhodnost z pohledu DPMLJ.

Poznámka: Dle poskytnutých informací bude DPMLJ v letech 2013-17 rekonstruovat TT za cca 450 mil. Kč (dotace cca 235 mil. Kč) a obnovovat své stávající BUS za více jak 145 mil. Kč, přičemž rozhodujícím zdrojem financování jak BUS, tak i TT (rozdíl mezi výši investice a výší dotace) má být dlouhodobý úvěr. V kontextu s tím lze také očekávat zvýšení režijních nákladů (úroky apod.) a tím nárůst nákladů na 1 km, které by mohly překročit námi odhadovanou horní hranici intervalu, tj. 54 Kč/km. Za těchto okolností by se předpokládaný efekt vyčíslený v Modelu (varianta celkových nákladů) významně snížil, což vytváří další negativní faktor.

Odpověď na otázku č. 2: Ekonomickou výhodnost uzavření smlouvy o zajištění výkonu závazků veřejné služby bez výběrového řízení nelze zpětně posoudit. Pokud jde o možnost výběru jiného dodavatele než BusLine v současné době, je možno konstatovat, že platnou smlouvu nelze bez kvalifikovaných důvodů zrušit jinak než dohodou. Přitom nelze očekávat ochotu BusLine takovou dohodu uzavřít. S ohledem na ostatní závěry auditu konstatujeme, že nejvhodnějším řešením je vyčkat na ukončení smlouvy v roce 2019 a následně vybrat dodavatele v řádném výběrovém řízení.

Odpověď na otázku č. 3: Zjištění získaná v průběhu auditu nasvědčují tomu, že smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine nepředstavují vyvádění majetku ze společnosti, a nedochází ani k poskytování plnění bez adekvátního protiplnění.

Odpověď na otázku č. 4: Smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine dle našeho názoru nevedou k neschopnosti ani oslabení schopnosti DPMLJ zajišťovat dopravní obslužnost. Pochopitelně, pokud by se DPMLJ v budoucnu rozhodl zajišťovat dopravní obslužnost ve stávajícím rozsahu vlastními silami, bylo by nezbytné nakoupit nové autobusy (viz. k tomu příslušná kapitola), případně přijmout nové zaměstnance (zejména řidiče).

Odpověď na otázku číslo 5: Hlavní doporučení plynoucí z provedených analýz jsou tato:

· považujeme za vhodné přehodnotit výši nájemného za pronajaté autobusy zn. TEDOM.
· doporučujeme pokračovat v redukci nákladů včetně fixních v oblasti Liberce.
· zajistit postupně úhradu alespoň části přiměřeného zisku.


DPMLJ, a.s.

Nastavení cookies