07.03.2017

Město našlo jednotný vizuální styl

Město Liberec našlo fungující vizuální identitu. Podle odborníků bude vítězný a radou města schválený návrh designéra Ondřeje Zámiše velmi dobře fungovat v tiskovinách a při propagaci města směrem k turistům.

Do dvoukolové grafické soutěže, kterou připravila odborná organizace CZECHDESIGN, se přihlásilo přes 160 designérů. Zámiš, který má na kontě například vizuální identitu prezentačního centra UNESCO v Kutné Hoře, zaujal porotu praktickou, jednoduchou a současnou grafikou. „To, co v logu působí možná trochu suše, získává v rozpracovaných aplikacích živost," uvedl při hodnocení prací porotce prof. Rostislav Vaněk.

Ondřej Zámiš se stal autorem vizuálního stylu pátého největšího města v České Republice, a získal tím zakázku na vypracování kompletního grafického manuálu za 315 tisíc Kč. Liberec podepsal s vítězem licenční smlouvu a začíná spolupracovat na tvorbě grafického manuálu. Nová vizuální identita se poté začne postupně aplikovat do praxe.

ODBORNÁ SPOLUPRÁCE

Soutěž na nový vizuální styl vyhlásil Liberec dříve již dvakrát a dvakrát ji také zrušil. Důvodem byl nízký počet prací, které dostatečně nereprezentovaly požadavky na kvalitu stanovené vyhlašovatelem. Vedení města se jednohlasně shodlo, že výsledky designérské soutěže musí přinést kvalitní prezentaci města. Proto se Liberec rozhodl svěřit organizování soutěže do rukou sdružení CZECHDESIGN, které již přes 10 let organizuje designérské soutěže, a úspěšně tak dostává design do praxe.

Podle náměstka primátora pro školství, sociální věci a kulturu Ivana Langra pomohla městuspolupráce s CZECHDESIGN nastavit soutěž tak, že výsledky konečně odpovídají původním požadavkům. „Soutěže tohoto typu, kdy je cílem spolupráce s kreativci, jsou velmi specifické, a proto jsme ocenili pomoc odborníků,“ konstatoval Ivan Langr. „Je dobře, že město konečně bude mít jednotný vizuální styl, protože bez něj byla podoba našich propagačních materiálů rozbitá. Nový grafický manuál nám nejen usnadní práci s grafickými materiály města, ale také výrazně zpřehlední naši komunikaci s návštěvníky Liberce,“ komentoval Ivan Langr.

Soutěž probíhala ve dvou kolech a mohli se do ní hlásit všichni profesionální grafičtí designéři i studenti designérských oborů. Jednotlivé výstupy, jako jsou propagační letáky nebo samotné logo města i rámcový obsah celého grafického manuálu, který bude zpracovávat vítěz soutěže, byly součástí zadání soutěže.

Soutěžící, kteří se druhého kola zúčastnili, ale nebyli vybráni, získají za svou práci skicovné ve výši 20 tisíc Kč. „Jsou to profesionální a funkční výstupy,“ zhodnotil soutěžní práce v druhém kole porotce a grafický designér Lukáš Kijonka.

HODNOCENÍ SOUTĚŽE

Sedmičlenná porota, ve které zasedli jak zástupci města včetně primátora Tibora Batthyányho a náměstka primátora Ivana Langra, také odborníci jako je profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové Rostislav Vaněk nebo grafičtí designéři Věra Marešová a Lukáš Kijonka, měla nelehký úkol. V prvním kole se do soutěže po velkém ohlasu na sociálních sítích přihlásilo 164 designérů. Porota vybrala tři nejlepší k postupu do druhého kola. V něm soutěžící předkládali už částečně rozpracovaný grafický manuál, který museli před porotou osobně prezentovat.

O AUTOROVI

MgA. Ondřej Zámiš vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér grafického designu a vizuální komunikace. Absolvoval v roce 2008. Téhož roku získal ocenění v soutěži Národní cena za studentský design. Nyní má vlastní studio a věnuje se grafickému designu, výstavní grafice, tvorbě Corporate Identity, časopisů, katalogů, knih a webdesignu. Má za sebou kvalitní realizace jako například vizuální identitu pro Dačický dům v Kutné hoře (vzdělávací a prezentační centrum kulturního dědictví UNESCO), grafický design stálé expozice klášterů Český Krumlov nebo vizuální identitu plzeňského Divadla Alfa.

O LOGU

„Maximálně jednoduchou formou jsem chtěl vyjádřit, že město Liberec je významnou moderní metrolpolí, která staví na bohaté historii a zároveň hledí do budoucnosti. Toto vše je symbolizováno velkým extraboldovaným L. Vedle něj se v dáli tyčí ikona celého kraje, jejíž věhlas je však světový – Ještěd – typický tvar je opět maximálně zjednodušen na šipku ^. Dohromady tak tvoří symbol, který nezabředl v minulosti a zároveň nabízí systém komunikace města s jeho obyvateli i návštěvníky.“

Ondřej Zámiš / autor

 

 

 

 

Odborná porota

Prof. ak. mal. Rostislav Vaněk : „Je to dobrá volba, přesvědčivý vizuální styl pro každodenní použití. Pan Zámiš je zkušený grafik a v rozpracovaných aplikacích jeho návrh získává živost.“
MgA. Lukáš Kijonka: speciální znak - stříška - je jako motiv současná, pracuje se tu jak s digitálními tak tištěnými výstupy. V praxi se s tímto bude dobře pracovat.
MgA. Věra Marešová: „Návrh Ondřeje Zámiše je vhodný pro město, má potenciál, že si ho lidé přivlastní.“
Mgr. Jan Randáček: „Líbí se mi, že logo je jednoduché a velmi dobře čitelné.“

 

Příklad použití na propagačních materiálech.


 

Nastavení cookies