16.09.2020
Jan Král

ANIFILM představuje program

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm je nejvýznamnější akcí svého druhu ve střední Evropě a je jediným mezinárodním soutěžním festivalem v České republice zaměřeným na animovaný film.

Po osmnácti ročnících v jihočeské Třeboni se přesunul do Liberce, kde se bude konat v náhradním termínu ve dnech 6. až 11. října. Organizátoři věří, že se i přes případná omezení a hygienická opatření podaří připravit výjimečnou kulturní událost a zahájit tak tradici Anifilmu v Liberci.

PROGRAM den po dni

Žhavé novinky ze světa animovaného filmu se představí v mezinárodních soutěžních kategoriích celovečerních, krátkých a studentských animovaných filmů, tyto tři sekce pak doplňují soutěže abstraktní a nenarativní animace, videoklipů, virtuální reality a počítačových her. Proběhne také soutěž národní animované tvorby – Český obzor.

Filmy a hry budou hodnotit čtyři tříčlenné mezinárodní poroty. Každý z porotců se zároveň podílí i na doprovodném programu festivalu - ať už svými filmy, přednáškou či jiným programem. V porotách zasednou osobnosti jako slavný americký režisér David Silverman, který režíroval takové animované hity, jako jsou například Simpsonovi nebo Příšerky s.r.o. francouzská filmová producentka a distributorka Luce Grosjean, kanadský, cenami ověnčený hudební skladatel a zvukař Pierre Yves Drapeau, francouzský hudební skladatel Serge Besset, který vytvořil hudební doprovod k více než 400 animovaným filmům, nebo oceňovaná švédská animátorka Anna Mantzaris.

Vedle soutěže festival každoročně chystá bohatý nesoutěžní filmový program. Na návštěvníky čeká například sekce s názvem „Slyšet animaci“, která propaguje hlavní téma letošního 19. ročníku festivalu, jímž je hudba a zvuk v animovaném filmu. Diváci se mohou těšit na významné hosty, prezentace, workshopy i koncerty. Toto téma letošního Anifilmu přinese i slavné snímky, v programu nebudou chybět takové klasiky jako Pink Floyd: The Wall nedávno zesnulého režiséra Alana Parkera s nezapomenutelnými animovanými sekvencemi Geralda Scarfeho, drsný povídkový Heavy Metal s  písněmi skupin jako jsou Black Sabbath či Nazareth, jazzové Trio z Belleville nebo Ukradené Vánoce Tima Burtona s hudbou amerického skladatele Dannyho Elfmana. Značná část programu se zaměří na tvorbu českých skladatelů, jako např. Zdeněk Liška, Wiliam Bukový, Luboš Fišer, Jaroslav Celba nebo Jiří Kolafa, jejichž kompozice jsou součástí světového úspěchu české animace.   

Na své si přijdou milovníci kultovního seriálu Simpsonovi, který letos slaví 30 let od svého vzniku a jehož spolutvůrce David Silverman letos zasedne ve festivalové porotě. Své programy představí i ostatní členové festivalových porot.

Dále se mohou těšit na tradiční „Půlnoční animace“ – jedná se o filmy pro otrlé. Na náměstí Dr. E. Beneše budou pod širým nebem promítány divácké hity v programu Bilance, v sekci Oprášená klasika zrestaurovaná klasická díla a připomínky filmových velikánů a naopak v sekci Zvláštní uvedení se představí žhavé novinky včetně předpremiéry nového celovečerního filmu Jana Baleje Barevný sen.

Organizátoři festivalu připravili jako vždy také bohatý program pro děti v sekci Animo.  Kurátory připravený filmový program kombinuje populární filmy s čerstvými domácími i zahraničními novinkami. Ve dvou sálech se tak mohou diváci například těšit na úžasné soutěžní celovečerní filmy, večerníčkovou tvorbu či originální tematická pásma pro malé cestovatele a průzkumníky. V  podsekci „Narozen v Liberci“ festival připomeneme slavného rodáka a spisovatele dětských knih Otfrieda Preusslera nestárnoucími snímky Čarodějův učeň a Malá čarodějnice. Zavzpomínáme také na dětskou tvorbu dvou dlouholetých příznivců festivalu, kteří nás nedávno opustili: Katarínu MinichovouGena Deitche. Dílny animace jsou vyhledávané workshopy, kde si děti pod vedením lektorů mohou vytvořit animovaný film, popřípadě vyzkoušet práci zvukového mistra. Každé festivalové dopoledne se v altánu v Lidových sadech budou konat divadelní představení pro děti.

Festival nabídne také prostor pro prezentaci a hraní soutěžních her a pro projekty virtuální reality, jež si diváci mohou vyzkoušet v GameVR zóně. Chybět nebudou ani výstavykoncerty neokoukaných kapel.

 

Festivalovou znělku ANIFILMU 2020 na YouTube najdete zde:

https://www.youtube.com/watch?v=lnwOnxXdd8g

a ke stažení pak spolu s dalšími obrazovými podklady (do 23. 9.) zde: https://we.tl/t-cEsXwM0QuN (odkaz zkopírujte a vložte do horní lišty prohlížeče)

Program ANIFILMU 2020 podrobněji

V soutěžích se představí to nejlepší ze světové i české animované tvorby

Anifilm je soutěžní festival, proto jeho významnou část tvoří soutěžní program. Poroty vyberou nejlepší animované filmy z mezinárodních kategorií celovečerní film, krátký film, studentský film, videoklip, abstraktní a nenarativní animace a počítačové hry. V soutěži Český obzor se pak představí pouze české filmy. A sami diváci zvolí snímek, který získá Cenu města Liberec.

V soutěži celovečerních filmů se představí deset snímků. Prvním z nich je meditativní příběh vyprávěný v lotyšském filmu Pryč režiséra Gintse Zilbalodise. Drama Kábulské vlaštovky z Talibánem ovládaného Kábulu představí režisérská dvojice Zabou Breitman a Eléa Gobbé-Mévellec; snímek byl již s ohlasem uveden v Cannes a oceněn na festivalu v Annecy. Japonský film Správnej sound režiséra Kendžiho Iwaisawy vtipně vypráví o vzniku a zániku netradiční středoškolské kapely. Ručně malovaný indický romantický film o lásce Růže z Bombaje režisérka Gitanjali Rao již uvedla na benátském festivalu a odvezla si za něj trofej z festivalu v Chicagu. V soutěži jej doplní francouzsko-rumunský film Marona vypráví svůj příběh věnovaný pro změnu věrné psí lásce, od známé rumunské režisérky Ancy Damian. Psy v hlavních rolích uvidíme i v lotyšském snímku Jacob, Mimmi a mluvící psi a v koprodukčním rodinném filmu Fany a pes z doby pádu Berlínské zdi. Zvířecí hrdinové vystupují také v dalším oceňovaném snímku O slavném medvědím obsazení Sicílie, v němž se medvědí klan vydá za záchranou syna svého krále. Na mystickou i dobrodružnou Princovu cestu o přátelství tajemného opičího starce a chlapce nás vyprovodí dvojice francouzských režisérů Jean-François Laguionie a Xavier Picard. Soutěžní desítku završuje japonské anime Děti moře vyprávějící vizuálně fantastický příběh dívky, která vstoupí do tajemství podmořského světa.

Soutěž krátkých filmů má 34 zástupců a mezi tvůrci figuruje mnoho zvučných jmen, jako například Theodor Ushev, Regina Pessoa, Konstantin Bronzit či nedávné laureátky Anifilmu Niki Lindroth von Bahr a Chintis Lundgren. Soutěž nabídne divákům vedle dramat a metaforických či osobních příběhů i odlehčenější díla. Jedním z nich je nové dobrodružství Koně, Kovboje a Indiána prožívajících svou obvyklou Paniku v městečku. Světovou premiéru na Anifilmu bude mít zbrusu nový snímek King of the Rest legendárního režiséra českého původu Paula Fierlingera. České tvůrce krátkých filmů zastupují Vojtěch Domlátil (Ráno) a Alexandra Májová, která v premiéře uvede svůj film Pračka.

Těžké rozhodování bude mít porota i mezi 38 soutěžícími studentskými filmy. Najdeme mezi nimi angažované filmy, vizuální imprese i humorné zvláštnosti. Tematicky i technologicky pestrý výběr zahrnuje rekordní množství českých snímků. Nechybí nejúspěšnější hit festivalů i Oscarů – film Dcera Darii Kashcheevy. Soutěží Sh_t Happens Michaely Mihaliyové a Dávida Štumpfa nebo Lístek Aliony Baranové, které také mají za sebou uvedení na prestižních festivalech. Vedle nich se představí dva snímky z pražské FAMU - M e z e r y od Nory Štrbové a Kdo se se mnou zatočí Adely Křižovenské.

Soutěžní kategorie abstraktní a nenarativní animace mapuje animovanou tvorbu na pomezí výtvarného umění a filmu a v soutěži se představí vybraných 15 snímků. V sekci videoklipů se střetne 23 zástupců této kategorie a vedle světových animací - například pro The Strokes nebo Glena Hansarda - se do soutěže dostalo hned několik českých počinů. V kategorii VR filmů pak na porotce a diváky čeká 14 děl. Atraktivní soutěží, v níž se hodnotí výtvarný počin a hra pro děti, bude určitě i kategorie počítačových her, těch se na festival nominovalo 15.

V národní soutěži Český obzor se představí 3 celovečerní filmy, 9 krátkých filmů, 28 studentských filmů, 7 seriálů určených pro televizní a online vysílání a 21 filmů v kategorii videoklip a zakázková tvorba. Ve studentském výběru nemůžou chybět filmy z pražské FAMU i tvorba studentů z plzeňské FDU, zlínské UTB, písecké FAMO či Ostravské univerzity. V kategorii televizní tvorby jsou zastoupeny nové seriály z dílny České televize, ale i pilotní díl k novému seriálu Přes palubu! či další z Mlsných medvědích příběhů. Zajímavé kousky najdeme i v kategoriích zakázka a videoklip. Na rozdíl od mezinárodní soutěže, Český obzor hodnotí Rada animovaného filmu, k dnešku čítající přes 100 českých profesionálů z oboru a filmových kritiků. Hodnocení se tak odehrává ještě před festivalem a letos nově vyberou radní také nejlepší animované dílo, které může vzejít z jakékoliv z pěti kategorií národní soutěže.

 

Filmy a hry budou hodnotit čtyři tříčlenné mezinárodní poroty. Zasednou v nich tyto osobnosti působících v oblasti filmu a animace:

Porota hodnotící kategorii celovečerních filmů:

David Silverman (USA) se o animaci a kreslené filmy zajímá od svých devíti let. Točil filmy na Super 8 film, kreslil a hrál na tubu, což ho nakonec přivedlo k rozhodnutí zapsat se na animační workshop UCLA. Chvíli pracoval na volné noze a v roce 1987 se stal animátorem pořadu Tracey Ullman Show. Zde pak začal s Mattem Groeningem animovat a vyvíjet seriál Simpsonovi. David se stal jeho režisérem a později hlavním režisérem a producentem. Telefonát od Stevea Jobse ho pak přivedl do Pixaru. Zde se potkal se svým starým známým Petem Docterem a společně zrežírovali Příšerky s.r.o. (1998). Pracoval také jako story editor na Době ledové (2002) studia Blue Sky a jako kreslíř storyboardů k filmu Roboti (2005) a také pro Looney Tunes: Zpět v akci (2003). Pak se vrátil na pozici hlavního režiséra Simpsonových. Režíroval jejich tři speciální čarodějnické díly a následně pak i celovečerní snímek Simpsonovi ve filmu (2007). Letos bude uveden jeho nový animovaný film Extinct.

Luce Grosjean (Francie) je filmová producentka a distributorka. V roce 2014 založila distribuční společnost Séve Films, která se specializuje na propagaci studentských snímků na festivalech animovaných filmů a na mladé tvůrce. V roce 2017 založila Miyu Productions a distribuční společnost Miyu Distribution, Do jejího distribučního portfolia patří například filmy Průměrné štěstí (2019) a Dcera (2019).

Pierre Yves Drapeau (Kanada) je cenami ověnčený hudební skladatel a zvukař. Soustředí se především na animované filmy, ale pracoval také na dokumentech, hraných filmech a multimediálních show. Založil produkční společnost Lobe, která se věnuje výrobě animovaných filmů a dokumentů. Jeho filmografie zahrnuje mimo jiné filmy Kapitán Morten a pavoučí královna (2018, r. Kaspar Jancis, Riho Unt), Čekání na nový rok (2016, r. Vladimir Leschiov), Podvědomé heslo (2013, r. Chris Landreth) či Hostina pro konkubínu (2012, r. Hefang Wei).

 

Porota hodnotící kategorie krátkých a studentských filmů:

Serge Besset (Francie) je hudební skladatel, kterého proslavila spolupráce na mezinárodně úspěšných animovaných filmech. Od roku 1980 vytvořil hudební doprovod k více než 400 animovaných filmů. Skládá také hudbu k hraným filmům, seriálům pro děti, krátkým filmům a reklamám. Za svou práci na filmech Phantom Boy (2015, r. Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol), Teta Hilda (2013, r. Benoît Chieux, Jacques-Rémy Girerd), Život kočky (2010, r. Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol) či Mnich a ryba (1994, r. Michael Dudok de Wit) získal řadu ocenění. Serge působí v proslulém francouzském studiu Folimage, které bylo založeno v roce 1981.

Eliška Děcká (ČR) je odbornou asistentkou na Katedře animované tvorby pražské FAMU, kde vyučuje dějiny a teorii animace. Je členkou společnosti Society for Animation Studies a pravidelně vystupuje na konferencích této společnosti. Spolupracuje jako kurátorka s řadou festivalů animovaných filmů (Fantoche, Tricky Women, PAF Olomouc, Fest Anča) a v roce 2015 spoluzaložila neziskovou organizaci AniPromítačka, jejímž cílem je podporovat nezávislou uměleckou animaci a organizovat promítání krátkých animovaných filmů speciálně vybraných pro konkrétní místo.

Anna Mantzaris (Švédsko) je animátorka působící v Londýně a ve Stockholmu. Věnuje se převážně stop-motion animaci. Ve své práci ráda kombinuje beznaděj s humorem. Za své krátké filmy získala více než 60 ocenění včetně Evropských animačních cen, ceny za nejlepší filmu roku Vimeo či ceny Walta Disneyho. Pracuje také pro společnost Passion Animation Studios, kde tvoří různé reklamy a animace na zakázku, mezi něž patří například vánoční reklama pro Greenpeace s Mattem Groeningem. V nedávné době například spolupracovala na filmu Wese Andersona Psí ostrov (2018).

 

Porota hodnotící kategorie abstraktní a nenarativní animace, videoklipy a virtuální realita

Michaela Čopíková (Slovensko) vystudovala animaci na bratislavské VŠMU a za absolventský film O ponožkách a lásce vyhrála v roce 2010 slovenskou cenu Slnko v sieti za nejlepší animovaný film. Později získala Fulbrightovo stipendium a pokračovala ve studiích na Academy of Art university v San Francisku. V roce 2010 založila společně s Veronikou Obertovou značku Ové Pictures, pod kterou i dnes aktivně tvoří animace, hudební videa, umělecký design, výstavy a reklamy. Jsou držitelkami mnoha domácích i zahraničních ocenění. Mezi jejich nejúspěšnější animované filmy a práce patří krátký film Nina (2014), spoty pro festival Týden slovenského filmu (2017, 2018) nebo animace pro dokumentární cyklus Prvá (2015–2020).

Milen Alempijević (Srbsko) je umělecký ředitel mezinárodního festivalu animace Animanima. Vydal několik knih různých žánrů, mezi něž patří například sbírka esejů o animovaném filmu Umění přehánění (2014) či filmová studie Den, kdy zmizel Miles Evans – jazz a filmové vyprávění (2016). Jako redaktor se také podílel na speciálním čísle uznávaného srbského uměleckého periodika Gradac, které bylo zasvěceno jazzu. Milen pracuje pro kulturní centrum města Čačak, kde působí jako vedoucí programu filmů a videa.

Joost Rekveld (Holandsko) je umělec, kurátor a experimentální filmař. Jako umělce ho motivuje otázka, co nás může naučit dialog se stroji. Jeho abstraktní filmy jsou k vidění na festivalech a přehlídkách experimentálních filmů, animace či dalších druhů pohyblivých obrazů po celém světě. Retrospektivy jeho tvorby byly uvedeny například v londýnském Barbican Centre, na filmovém festivalu v Ann Arbor i jinde. V roce 2017 měl vlastní sekci na mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu. Od února 2017 působí na univerzitě v belgickém Gentu.

 

Porota hodnotící kategorii počítačových her

Lukáš Medek (ČR) se v herním průmyslu pohybuje více než 14 let primárně jako 3D grafik a herní designér. Od roku 2006 tvoří spolu s Janem Kavanem kreativní duo CBE software. Na kontě má již více než osm vydaných her a v současné době dokončuje psychologický horor z českých lesů Someday You’ll Return. Mimo jiné se také věnuje tvorbě videí a animací pro divadelní hry a multimediální představení, výuce a přednáškám o herní grafice a designu a mentoringu začínajících vývojářů.

Rafael Varona (Holandsko) je ilustrátor a animátor. Vytváří komplexní animované smyčky pro klienty, mezi něž patří například Pepsi, Google, Intel a další společnosti. Ve spolupráci v berlínským Honig Studios vyvíjí rytmickou hru založenou na jeho animovaném projektu Impossible Bottles.

Marek Plichta (Německo) je umělec, animátor a designér hravých médií. Jako herní vývojář a vizuální umělec se podílel na nezávislých hrách Future Unfolding, Spirits, Ordnungswissenschaft a dalších. Vedl také kurzy herního designu a interaktivního komiksu na univerzitách v Postupimi a Hamburgu. Marek si rád hraje s novými technologiemi, které mu pomáhají vyvíjet novou estetiku a emocionální zážitky. V současné době pracuje na interaktivním komiksu vystavěném na konceptu mindfulness.

 

Cena za celoživotní přínos animovanému filmu

Cena za celoživotní přínos animovanému filmu udělovaná každoročně Anifilmem jasně koresponduje s festivalovým tématem „Slyšet animaci“. Obdrží ji totiž mistr zvuku Ivo Špalj, skutečná legenda mezi českými zvukaři, jenž letos zároveň oslavil 80. narozeniny. V jeho filmografii je přes 500 filmů, na nichž se jako zvukař podílel. Jeho jméno najdeme i v titulcích desítek stěžejních českých animovaných filmů. Dlouholetým a klíčovým kolegou je pak Janu Švankmajerovi.

Festival proto připravil průřezový program krátkých filmů nazvaný Napříč českou animací a diváci uvidí i výběr Švankmajerových filmů, které díky Špaljovi slyšíme. A to včetně, dle slov mistra zvuku, nejnáročnější společné práce – celovečerního snímku Něco z Alenky. Do celkového součtu musíme přičíst rovněž desítky dílů kultovních animovaných seriálů, na kterých se Ivo Špalj podílel – například seriál o Edudantovi a Francimorovi, O klukovi z plakátu, Pat a Mat, Jája a Pája. I toto odvětví festival mapuje, a to formou pásma večerníčků. Jednu z nejnovějších realizací Iva Špalje najdete dále v sekci Zvláštní uvedení. Jedná se o vloni dokončený dokument Jiří Trnka: Nalezený přítel. Pocta Ivu Špaljovi zahrnuje také speciální uvedení dokumentu o jeho práci na Švankmajerových filmech od zahraničního odborníka na hudbu a zvuk Larryho Sidera.

 

Hlavním tématem letošního Anifilmu je „Slyšet animaci“

Vedle soutěže festival každoročně chystá bohatý nesoutěžní filmový program. V roce 2020 Anifilm uvede i speciální programy pro všechny věkové kategorie. Na návštěvníky čeká například program s názvem „Slyšet animaci“, který propaguje hlavní téma letošního 19. ročníku festivalu, jímž je hudba a zvuk v animovaném filmu. Diváci se mohou těšit na významné hosty, prezentace, workshopy i koncerty.

Nepřehlédnutelnou část tvoří domácí tvorba. Vedle umění mistra zvuku Iva Špalje vyzdvihne festival také české skladatele, kteří se výrazně zapsali do historie naší animace. Přes své, i ve světě ceněné, umění jsou divákům většinou neznámí, třebaže řadu jejich skladeb máme uloženou v podvědomí. Ve spolupráci s hudebním vědcem Jakubem Vlčkem Anifilm připomene osm z těchto skladatelských osobností. Jsou jimi Wiliam Bukový, Jaroslav Celba, Luboš Fišer, Jan Klusák, Jiří Kolafa, Zdeněk Liška, Jan Rychlík a Václav Trojan. Specialitou programu bude tzv. vizuální hudba Oskara Fischingera. Díky Center for Visual Music uvedeme na festivalu digitalizované verze jeho nejznámějších filmů a uvidíte také výběr snímků od filmařů z celého světa, které tento významný tvůrce ovlivnil.

Dramaturgové festivalu pro diváky nachystali také animované muzikály a známé i méně známé celovečerní hudební filmy. Například klasickou Disneyho Fantazii, propojující animaci s vážnou hudbou. Nebude chybět kultovní film Pink Floyd: The Wall nedávno zesnulého režiséra Alana Parkera s nezapomenutelnými animovanými sekvencemi Geralda Scarfeho nebo drsnější Heavy Metal s hudbou skupin jako jsou Black Sabbath, Blue Öyster Cult, Cheap Trick či Nazareth, ale třeba ani Trio z Belleville, které za svůj fenomenální úspěch vděčí rozhodně i dnes už legendárnímu soundtracku. A jelikož prosinec bude již pomalu v dohledu, své místo v programu mají i Ukradené Vánoce Tima Burtona s hudbou amerického skladatele Dannyho Elfmana. Z novějších snímků bude k vidění slyšení neobvyklý projekt-film Happiness Machine z loňského roku. Pracovalo na něm deset filmových režisérek a deset skladatelek pod hlavičkou vídeňského souboru Klangforum.

Stěžejní část programu tradičně spočívá v účasti hostů. Člen poroty, kanadský zvukař a skladatel Pierre Yves Drapeau uvede pásmo krátkých filmů. Půjde o ochutnávku jeho rozsáhlé filmografie, ve které figurují přední režiséři světové animace nejen „ze stáje“ slovutného National Film Board of Canada. Vyhledávaným skladatelem filmové hudby je také francouzský porotce Serge Besset, který divákům představí svou tvorbu na příkladu tří celovečerních filmů. Jeho dílo je silně spojeno s režisérským duem Alain Gagnol / Jean-Loup Felicioli a slavným studiem Folimage. Oba hosté přiblíží detaily své tvorby i v rámci masterclass. Opomenout nemůžeme ani odvěkou symbiózu animace a jazzové hudby. Tento fenomén uvede další z porotců Milen Alempijević v roli kurátora filmového pásma s „jazzovým feelingem“.

Zážitek na pomezí filmu a hudby přinesou vystoupení hudebníka Floexe, který hraje naživo své kompozice k jedné z nejznámějších českých počítačových her Machinarium, a koncert kapely UFAJR, která ráda reviduje českou filmovou hudbu.

Kdo by se chtěl dozvědět o hudbě a zvuku více a do větší hloubky, tomu se otevírá řada možností v rámci industry programu. Vedle zmiňovaných masterclass bude mít přednášku také Larry Sider, zakladatel School of Sound a skladatel hudby k filmům bratrů Quayů, filmař a skladatel Vladimír Merta poradí, jak si soundtrack ke svým filmům mohou vytvořit sami animátoři, a zvukař Juraj Mravec pohovoří i o své práci na snímku Kuky se vrací. Přednášku v rámci festivalu bude mít i vyhledávaný italský zvukař a komponista Andrea Martignoni a zmiňovaný Floex, jenž přiblíží, co obnáší tvorba hudby k počítačovým hrám. Aktivním divákům se pak nabízí výjimečná příležitost si roli zvukaře či ruchaře přímo vyzkoušet ve dvou improvizovaných studiích.

 

Oprášená klasika, Půlnoční animace, Zvláštní uvedení i Bilance

V zavedené sekci Oprášená klasika – tedy klasická filmová díla ve zrestaurované verzi – uvádí festival letos filmy dva. Maďarského Syna bílé kobyly z dílny fenomenálního režiséra Marcella Jankovicse a čerstvě „vyčištěné“ Fimfárum Jana Wericha.

Pro ty návštěvníky, kteří dají před klasikou přednost extrémním formám, připravil Anifilm oblíbený program Půlnoční animace. Festival tentokrát uvede celovečerní filmy, doplněné jedním kuriózním předfilmem. Kdo se o půlnoci do kina odváží, bude odměněn pozoruhodným chilským filmem Homeless, americkou adrenalinovou jízdou Až do poslední smrti nebo zcela neuchopitelným estonským dílem Stařec a mléko     .

Zvláštní uvedení je sekce, v níž se představují aktuální celovečerní filmy mimo soutěž i hlavní téma festivalu. Na letošním Anifilmu se tak představí ve světové premiéře Barevný sen, nový loutkový celovečerní film režiséra Jana Baleje a španělský anidok Buñuel v želvím labyrintu, který získal European Film Awards a který netradičními postupy rekonstruuje unikátní natáčení Buñuelova filmu Země bez chleba z roku 1933.

Těm, kteří naopak chtějí vědět, co od návštěvy kina očekávat, festival nabídne populární Bilanci – přehlídku vybraných celovečerních titulů, které se ohřály v české distribuci. Letos uvidíte mimo jiné divácky oblíbené filmy Ovečka Shaun: Farmageddon, Jak vycvičit draka 3, Trollové: Světové turné nebo Hledá se Yetti.

 

Animo - programy pro děti, mládež i jejich rodiče

Organizátoři festivalu připravili bohatý program také pro děti. Sekce nese název  Animo. Kurátory připravený filmový program kombinuje populární filmy s čerstvými domácími i zahraničními novinkami. Ve dvou sálech se tak mohou diváci například těšit na úžasné soutěžní celovečerní filmy, večerníčkovou tvorbu či originální tematická pásma pro malé cestovatele a průzkumníky. V  podsekci „Narozen v Liberci“ festival připomeneme slavného rodáka a spisovatele dětských knih Otfrieda Preusslera nestárnoucími snímky Čarodějův učeň a Malá čarodějnice. Zavzpomínáme také na dětskou tvorbu dvou dlouholetých příznivců festivalu, kteří nás nedávno opustili: Katarínu MinichovouGena Deitche. Dílny animace jsou vyhledávané workshopy, kde si děti pod vedením lektorů mohou vytvořit animovaný film, popřípadě vyzkoušet práci zvukového mistra. Každé festivalové dopoledne se v altánu v Lidových sadech budou konat divadelní představení pro děti.

 

CEE Animation Forum sice proběhne online, programy však budou v Liberci k vidění

CEE Animation, mezinárodní platforma pro filmové profesionály nejen ze střední a východní Evropy, se vzhledem k letošní pandemické situaci přesouvá do online prostředí. Jádrem akce bude již tradičně CEE Animation Forum, soutěž animovaných projektů ve vývoji. Klasické kategorie krátkého filmu, seriálu/TV speciálu a celovečerního filmu se nově rozšíří o kategorii VR projektů. Přestože se akce bude konat online, profesionálové účastnící se Anifilmu v Liberci budou moci sledovat pitchingy všech kategorií živě v sále ve festivalovém centru – na libereckém zámku. Projekce se budou konat v úterý 6. října a ve středu 7. října v dopoledních hodinách. Tuzemští profesionálové z oblasti animovaného filmu ovšem nebudou ochuzeni o živý rozměr pitchingu a networkingu. Asociace animovaného filmu (ASAF) ve spolupráci s Anifilmem připravila pro tuzemské projekty novou pitching akci – Animační espresso. Je určena pro animované filmy všech formátů ve vývoji či v přípravě.

 

Vizuální podoba letošního ANIFILMU

O vizuální podobu letošního ANIFILMU se postaral tvůrčí tandem Michaela MihalyiováDávid Štumpf. Největší pozornost tato dvojice upoutala krátkým filmem Sh_t Happens, který soutěžil na významných festivalech, jako jsou Benátky či Sundance a představí se i v Liberci. Protože se Anifilm stěhuje na nové místo, tak se Michaela a Dávid rozhodli vizuál udělat co nejbarevnější a nejradostnější, aby stěhování bylo co nejvíce příjemné. Michaela s Dávidem vytvořili také festivalovou znělku plnou hudby, tance a animace, jako celý festival.

Autory designu festivalové ceny Animorpha jsou Kristýna MalovanáZbyněk Krulich.  Ceny pro vítěze Anifilmu 2020 vyrobila společnost Preciosa, která je partnerem letošního ročníku festivalu.

 

Centrem festivalu bude liberecký zámek, kam by měly směřovat první kroky každého návštěvníka Anifilmu.

Více najdete na www.anifilm.cz

 

 

 

PR / tiskový servis:

 

Gabriela Zajícová

GSM: 776 757 546

Email: gabrielazajicova@seznam.cz 

 

Petr Slavík

GSM: 604 419 042

Email: petr_slavik@seznam.cz 

 

www.anifilm.cz

 

 

Nastavení cookies